Hur du får bättre ljudmiljö

Här kan du få hjälp med akustik och teknik till din restaurang

Stockholm Ljudombudsmannen

Småland Silent Decor

Efterklang kontra taltydlighet 

Första lösning för att få samtalsvänlig ljudmiljö på din restaurang är att sänka musiken och ha modern teknik med olika ljudzoner där det individuellt går att höja och sänka ljudet i varje zon. 2-4 zoner rekommenderas.

Dämpa tak, väggar och eventuellt golv.

”Bra” efterklangstid betyder därför olika beroende på vad lokalen skall användas till.

De låga frekvenserna kommer att ha en större inverkan på taltydligheten.  Det visar sig ofta att restauranger förutom ”störande” musik har en lång efterklangstid för låga frekvenser, när besökare klagar på miljön, medan efterklangsvärdet för ”alla frekvenser” är ”hyffsat”.

Lösningen blir ofta absorbenter på väggar men de fungerar oftast bara på högre frekvenser dvs över 600 Hz där efterklangstiden var ganska bra från början. De lägre frekvenserna under 600 Hz och nedåt till 20 Hz glöms ofta bort.

För att dämpa låga frekvenser 600 Hz och nedåt är det lättast att dämpa i hörn och kanter. 

Om”vanliga” absorbentmaterialen använts för att korrigera restaurangen, blir situationen ofta värre än den var tidigare, inte bättre. Man fixar efterklangen i ett frekvensområde som inte är problemet, det kan till och med bli sämre. 

Använd hörnabsorbenter som hanterar detta.

Om efterklangstiden kortas förmycket, kommer det att påverka talkvaliteten, vilket gör att ”grannar” stör, personen som sitter bredvid. En viss efterklangstid maskerar personer längre bort effektivt och skapar en ”atmosfär” i rummet.

På en restaurang är det alltså viktigt att du ska kunna prata med personen bredvid dig men inte bli störd av människor längre bort. 

Det behövs ett helhetstänkande för att hantera en restaurangs ljudkvalitet och upplevelse.

Utöver detta är musik, slammer från kök, skrapande stolar också negativt för ljudmiljön. 

Dessa saker och lösningar avgör om restaurangen ska finnas med på matro.nu.

Ett enkelt sätt för att få bättre samtalsvänlig ljudmiljö är att sänka volymen på musik och/eller använd instrumental musik. 

Personalen kan också hjälpa till genom att erbjuda ett bord som finns i tystare del av restaurangen.

September 2023 Matro.nu styrelse 


Störande ljud är ett ”bortglömt” miljöproblem, säger HRF.

Vi pratar om ett håll­bart samhälle, sorterar glas och papper, kör miljöbilar, sparar energi, köper ekologisk mat – men vi jobbar, äter och studerar i ljudmiljöer som vi mår dåligt av.
HRF, Hörselskadades riksförbund.


Ljudombudsmannen ger råd

Bullriga miljöer kan göra det svårt för personer att njuta av mat och föra en konversation. Med en hörselnedsättning kan det vara omöjligt, men det går att göra något åt det! Läs mer på Ljudombudsmannen.se


Ljudstyrka mäts i decibel dB med en skala som är logaritmisk.

Gör du ljudförbättringar med enbart 3 dB är det knappt hörbart och bortkastade pengar. Sänker du ljudet med 10 dB upplevs det som en halvering av ljudnivån, stor skillnad mot tidigare.


Exponeringstid.

Personalen kan bli överexponerad av ljud. Lagen säger 85 dB under 8 timmar. 15 minuter i 100 dB ger samma exponering som åtta timmar i 85 dB. Att vistas i höga ljudnivåer under en hel arbetsdag är påfrestande. Det kan på sikt ge upphov till stress, trötthet, huvudvärk och hörselnedsättning.

OM DU GILLAR MATRO.NU

Swisha till 123-071 68 11

Välj 25, 50, 100 eller valfritt belopp. Tack för att du vill hjälpa oss.

Socialt

Kom i kontakt

Skicka mail: info@matro.nu

-->