Hur du får bättre ljudmiljö

Efterklang kontra taltydlighet 

Många undviker att gå på vissa restauranger för att de har för hög musik, är för bullriga och förlorar därmed intäkter. Det vill matro.nu hjälpa till med.

Första lösning på problemet är att sänka musiken och gärna ha modern teknik med olika ljudzoner där det individuellt går att höja och sänka ljudet i varje zon. 2-4 zoner rekommenderas.

Det är vanligt att efterklangstid får för stor betydelse. Det säger dock inte hur rummet kommer att bete sig när musik och restauranggäster befinner sig i rummet. ”Bra” efterklangstid betyder därför väldigt olika beroende på vad lokalen skall användas till.

De låga frekvenserna kommer att ha en större inverkan på taltydligheten.  Det visar sig ofta att restauranger förutom ”störande” musik har en lång efterklangstid för låga frekvenser, när besökarna klagar på miljön, medan efterklangsvärdet för ”alla frekvenser” är ”hyffsat”.

Lösningen blir ofta absorbenter på väggar men de fungerar oftast bara på högre frekvenser dvs över 600 Hz där efterklangstiden var ganska bra från början. De lägre frekvenserna under 600 Hz och nedåt till 20 Hz glöms ofta bort.

Om de ”vanliga” absorbentmaterialen använts för att korrigera restaurangen, blir situationen ofta värre än den var tidigare, inte bättre. Man fixar efterklangen i ett frekvensområde som inte är problemet och då framträder utmaningen än mer! Använd därför unika produkter som hanterar detta och inte klassiska material.

I restaurangen, om efterklangstiden förkortas för mycket, kommer det att påverka talkvaliteten, vilket gör att grannar, inte personen som sitter bredvid dig stör. En viss efterklangstid maskerar personer längre bort effektivt och skapar en ”atmosfär” i rummet.

På en restaurang är det alltså viktigt att du ska kunna prata med personen bredvid dig men inte bli störd av människor längre bort. 

Det behövs ett holistiskt förhållningssätt när det gäller att hantera en restaurangs ljudkvalitet och upplevelse.

Utöver detta är musik, slammer från kök, skrapande stolar också något som påverkar ljudmiljön. 

Ovanstående parametrar och strategier avgör om restaurangen ska finnas med på matro.nu.

Februari 2022 Matro.nu styrelse 


Störande ljud är ett ”bortglömt” miljöproblem, säger HRF.

Vi pratar om ett håll­bart samhälle, sorterar glas och papper, kör miljöbilar, sparar energi, köper ekologisk mat – men vi jobbar, äter och studerar i ljudmiljöer som vi mår dåligt av.
HRF, Hörselskadades riksförbund.


Ljudombudsmannen ger råd

Bullriga miljöer kan göra det svårt för personer att njuta av mat och föra en konversation. Med en hörselnedsättning kan det vara omöjligt, men det går att göra något åt det! Läs mer på Ljudombudsmannen.se


Ljudstyrka mäts i decibel dB med en skala som är logaritmisk.

Gör du ljudförbättringar med enbart 3 dB är det knappt hörbart och bortkastade pengar. Sänker du ljudet med 10 dB upplevs det som en halvering av ljudnivån, stor skillnad mot tidigare.


Exponeringstid.

Personalen kan bli överexponerad av ljud. Lagen säger 85 dB under 8 timmar. 15 minuter i 100 dB ger samma exponering som åtta timmar i 85 dB. Att vistas i höga ljudnivåer under en hel arbetsdag är påfrestande. Det kan på sikt ge upphov till stress, trötthet, huvudvärk och hörselnedsättning.

Stöd matro.nu

Vi vill att den ska vara användarvänlig, du ska snabbt hitta ett bra näringsställe i din närhet där du kan njuta av både mat och bra ljudmiljö.

Vi tar gärna emot din hjälp - men står fria från branschen!

Swisha till:
1230716811 Tack för bidrag. Vårt stiftelsenummer 1030598

Här visas förslag på restauranger där du kan äta gott, prata och höra vad andra säger. Vi vill kunna erbjuda fler, från hela Sverige. Du kan hjälpa till genom att ge tips på restauranger/caféer som du tycker har god ljudmiljö.

Socialt

Kom i kontakt

Skicka mail: info@matro.nu

-->